Washington Times: Čína vytlačuje Spojené státy z Blízkého východu

WASHINGTON | Peking se snaží rozšiřovat svou přítomnost na ropném trhu Blízkého východu a do budoucna má i v úmyslu se stát namísto Washingtonu nejvlivnějším vnějším hráčem v regionu, píše deník The Washington Times, kdy na článek upozornila agentura Sputnik, kterou cituje slovenský konzervativní deník HlavnéSprávy.sk.




Si Ťin-pching | foto: ria.ru

Si Ťin-pching | foto: ria.ru


Čínský prezident Si Ťin-pching zavítal včera na oficiální návštěvu do Saúdské Arábie. Do svého turné po zemích Blízkého východu zařadil čínský prezident i Egypt a Írán, kde projedná s nejvyššími představiteli těchto států regionální a mezinárodní tematiku.

Čína s Íránem jako spojenci mohou být hegemonem Blízkého východu

Skutečnost, že se cesta Si Ťin-pinga uskutečnila hned po zrušení sankcí vůči Íránu, svědčí o přání Pekingu zaujmout výhodnou pozici ve vztazích s Teheránem, který chce skoncovat s diplomatickou izolací a uzavřít dohody se zahraničními investory.

Někteří analytici se domnívají, že cílem Číny je také zajistit spojení mezi Saúdskou Arábii a Íránem, z jejich strany by totiž bylo mnohem moudřejší zvolit si Peking, ne Washington jako svého budoucího partnera.


Nahradí na Blízkém východě Čína Spojené státy?

„Čína chce, aby ji brali jako vzrůstající sílu, která může rozmotat klubko protikladů na Blízkém východě, přitom na Spojené státy zde stále častěji dívají jako na zemi, která více nemá rozhodující slovo v regionální politice,“ to si myslí ředitel asijsko-tichomořského programu bezpečnosti Centra nové americké bezpečnosti Patrick Cronin.

Podle jeho slov se v současnosti Čína snaží, aby nepropásl možnost zaplnit vakuum moci v regionu, kde USA ztratily když ne důvěru, pak už zcela jistě podporu. Cronin je přesvědčen, že Čína je schopna dohodnout se jako s Rijád, tak i s Teheránem.

Hospodářské obtíže ČLR tento úkol komplikují, avšak spotřeba ropy se bude v této zemi v příštích letech jen zvyšovat, a kromě toho se Peking snaží hledat nové trhy pro odbyt svého zboží. A tyto dva faktory jsou klíčovými body turné Si Ťin-pchinga, píše The Washington Times.