Vymývání mozků dětem na prvním stupni: Je dobré usilovat o jednotnou Evropu? Otázka žákům 4. třídy ZŠ

Zajímavá otázka, ale pro žáky čtvrté třídy základní školy je to otázka naprosto nevhodná a do jejich učebnice nepatří.

JIndřich Pilc

JIndřich Pilc




Odpověď žáka 4. třídy ZŠ „Nevím nerozumím tomu.“ považuji za velmi dobrou.

Je v pořádku klást žákům 4. třídy ZŠ, tedy dětem ve věku devět až deset let, v učebnici vlastivědy otázku zda „je dobré usilovat o jednotnou Evropu“? Není ta otázka ani trošku manipulativní? Nenaznačuje formulace otázky očekávanou „správnou“ odpověď?
kup-zde

Očekává se snad, že devítileté dítě odpoví „NE, protože potřebujeme konkurenci právních řádů, potřebujeme daňovou konkurenci, potřebujeme deregulaci a decentralizaci, nikoliv celokontinentální unifikaci, regulaci a centralizaci.. Neexistuje evropský politický národ, proto demokracie na úrovni EU nebo kontinentu nebude fungovat. Demokracie může fungovat jen na úrovni národního státu, protože v něm existuje politický národ; existují národní zájmy jednotlivých států, ale neexistuje společný celoevropský národní zájem (i proto, že neexistuje evropský národ).. atd.. “? Vážně někdo počítal s možností takové nebo podobné odpovědi devítiletého dítěte?

Pročpak asi otázka nezněla „Je dobré usilovat o samostatný suverénní stát?“ nebo „Má ČR provádět svou vlastní politiku, třeba i jinou než sousední státy?“ Vždyť i tato otázka umožňuje negativní odpověď..

Je skutečně v pořádku pokládat devítiletým dětem takové otázky, jestli má být politika v Evropě unifikovaná, nebo jestli má ČR provádět svou vlastní politiku? Z jakého důvodu se taková otázka pokládá žákům 4. třídy ZŠ? Politologii brali už ve třetí třídě?


Reklama: