Lanovka na Kamechy – lano pro Hollana

Když jsem v tisku četl zprávu, že místo plánovaného prodloužení tramvaje do bystrckého sídelního celku Kamechy se uvažuje o stavbě lanovky, nevěřil jsem vlastním očím. Není přece Apríla! Bohužel nejde o žert.

Viktor Lošťák




Magistrát vyhlásil Bystrci válku; to je skutečný význam této šílené zprávy. Koalice ve vedení města se rozhodla, že ztrestá městskou část za politická stanoviska, stojící už od začátku volebního období v ostré a nijak neskrývané opozici vůči cílům hnutí Žít Brno a strany Zelených. A je jí úplně jedno, že důsledky dopadnou na prvním místě na občany městské části; vlastně to je přesně to, co na velké radnici chtějí.

Fantasmagorie o lanovce na Kamechy mají jediný smysl – přinejmenším zkomplikovat a pozdržet projekt, který je podmínkou rozvoje oblasti, v níž už dnes žije kolem pěti tisíc lidí a která je stále ve výstavbě. Zavedení diskuze o alternativách, jakkoli nesmyslných, oddálí konečné rozhodnutí přinejmenším do příštího volebního období, a dost možná navždy. Může se totiž snadno stát, a jsem přesvědčen, že právě tímto směrem magistrát míří, že zdržení způsobí, že na prodloužení tramvaje už nebude možné čerpat peníze z dotačních programů.

Odpovědnost za celou akci, za celou tu sabotáž, nese náměstek primátora Matěj Hollan, pověstná figura neblaze proslulého hnutí Žít Brno. Nepodezřívám ho ani na vteřinu z naivity. Ani Matěj Hollan, byť je jeho jedinou kvalifikací do funkce náměstka pro dopravu studium hry na fujaru a jeden neúspěšný pokus utéct revizorům, není takový blázen, aby věřil v sebemenší smysl vedení lanovky na Kamechy. Ten člověk, případně jeho matka nebo kdo ho vlastně vodí, ví velmi dobře, co dělá.

Městská část Brno-Bystrc stojí už dva roky v řadě témat v opozici proti některým plánům magistrátu, přesněji právě proti těm, které pocházejí z dílny Žít Brno a strany Zelených. Je to postoj k imigrační otázce, k soustavnému opomíjení investic v městských částech mimo střed města, plány na rozdávání obecních bytů bez ohledu na seznamy čekatelů a existující pravidla, tunely z veřejných rozpočtů směřující k Hollanovým kamarádům v neziskovkách nebo třeba v posledních týdnech publikovanou Bystrckou výzvu, v níž komunální politici napříč politickým spektrem reagují na terorismus. V tom všem byla Bystrc proti – a za to nám teď Matěj Hollan chce vzít tramvaj.

Není to poprvé, kdy se městská koalice snaží Bystrc přivést k poslušnosti, bez ohledu na zájmu obyvatel. Koalice tak například věrolomným způsobem podrývá úsilí městské části o rozšíření kapacit v základním školství, a je jí úplně jedno, že se městská část stane v porevoluční době možná prvním místem v zemi, kde se budou muset žáci vrátit k směnám; a to je jen jeden příklad z mnoha. Je to darebáctví. Město si bere občany své městské části za rukojmí, používá je jako živý štít v prosazování vlastních ryze politických zájmů.

V této situaci nemá městská část na vybranou. Její zastupitelé dostali spolu se svým mandátem i povinnost obhajovat zájmy obyvatel Bystrce. Proti komukoli, i kdyby to bylo samo město, jehož jsme zatím součástí. Musíme hledat dostatečně tvrdou odpověď, takovou, která se náměstku Hollanovi obtočí kolem krku jako lano jeho pomatené lanovky. Jsem si jist, že ji najdeme.

*

Dovysvětlení: Prodloužení tramvajové trati na Kamechy část občanů vítá a úpěnlivě si přeje, části je lhostejné a část je dokonce proti. Někteří obyvatelé jsou celkem spokojeni se stávající obslužností autobusy, čemuž se dá dobře rozumět. Na prodloužení tramvaje však kriticky závisí, zda se pětitisícové sídliště změní z pouhé noclehárny na místo, kde se žije i přes den. Bez něj zde totiž nebude nikdo investovat do budov, v nichž budou sídlit firmy, a tedy nabídnou pracovní příležitosti.

Byl jsem osobně přítomen u jednání mezi potenciálním investorem a staviteli. Předmětem byla výstavba kancelářské budovy pro 200+ zaměstnanců, přímo na Kamechách. Dvě stovky lidí znamenají nejen to, že vysoce kvalifikovaná pracovní síla, která na Kamechách bydlí, nebude muset dojíždět za prací na druhý konec města, ale návazně také, že se v místě udrží provozovatelé služeb a obchodní síť, která zde dnes jen skomírá, a žádné další její rozšíření není reálné. Projekt byl pro městskou část velmi lákavý, sliboval rozvoj bez negativních dopadů. Jednání však skončila tehdy, když se ukázalo, že prodloužení tramvajové linky je ohroženo.

Už jen samotný odklad projektu má na rozvoj Bystrce citelně negativní dopady. Pokud se magistrátu podaří zlikvidovat jej úplně, zničí tím potenciál celé lokality navždy.