Jaká je správná vize dopravy v roce 2030?

Tento článek není pouhou přímou reakcí na stejnojmennou zveřejněnou vizi TOP09. Chybí mi v ní několik obecných předpokladů zakládajících se buď na správné technologii nebo technice. Ambiciózní plán postavit síť vysokorychlostních tratí (VRT) v ČR má řadu much.

Josef Novotný



Ale vzpomeňme nejprve v krátké odbočce na Newta Gingriche, jakožto neúspěšného kandidáta na prezidenta USA v roce 2012. Bývalý Speaker of the House měl smolný začátek primárek, pak uspěl v Jižní Karolíně a nakonec selhal a počtem delegátů ho porazili všichni tři ostatní hlavní uchazeči na republikánského kandidáta. Vaz mu zlomila vize stavby základny a kolonie na Měsíci. Ano, slyšíte správně. „Pravicový“ kandidát chtěl vzít peníze těžce zadlužených Spojených států, vyprojektovat a postavit svůj dětský sen.

U vysokorychlostních tratí platí několik základních pravidel:

A) Musí spojovat města nebo aglomerace, které mají alespoň 1 milion obyvatel. V ČR existují jenom dva takové body, a to Praha a Ostravsko. Mezi nimi nesmí být mezizastávka. Počítá se totiž s největšími zátěžovými proudy osobní dopravy, a to mohou poskytnout pouze největší městské aglomerace.

B) Nahrazuje leteckou nebo silniční dopravu na střední vzdálenosti na pevnině (200 – 800 km). Doba jízdy vlakem na vzdálenosti 300 – 500 km by se neměla lišit od celkového času cesty při použití letadla, spolu s časem potřebný k cestě na letiště. To samé platí pro srovnání s automobilem. Do 500 km vzdálenosti by jízda vlakem neměla přesáhnout 2/3 času potřebného pro jízdu automobilem.

C) Cena za jízdu nesmí být výrazně vyšší než u letecké a osobní individuální automobilové dopravy.

D) Výstavba je limitovaná též demografickými ukazateli, jako je hustota obyvatel v oblasti výstavby. Je proto mnohem méně náročné stavět ve Španělsku a ve Francii než např. v Nizozemsku nebo v ČR, kde je velká hustota vesnic a malých měst.

Nyní ke snu (vizi) TOP09: „Provozní rychlost vlaků na RS1 (Praha-Brno) přes nádraží by měla být 250 km/h, po trati nejméně 300 km/h s možností dosažení 350 km/h. Délka trati by měla být 210 km, náklady jsou odhadovány na 140-200 mld. Kč, doba výstavby by neměla překročit 10 roků.“

To znamená:

1) Stavět by se muselo v roce 2020 (za tři roky)! V té době již budou podle TOP09 vykoupeny pozemky a bude hotová studie o dopadu na životní prostředí. Aby to bylo proveditelné, tak by musela TOP09 prosadit zákon podobný zákonu o plzeňském obchvatu, který znárodnil pozemky v ultimátně rychlé době.[1]

2) Současná D1 od pražského Chodova k Vídeňské v Brně měří cca 210 km. Kudy trasa povede? Podíval jsem se na jejich mapu a povede přes Jihlavu a bude tam stavět. Zajímavé. Bude tedy současná jednokolejná trať modernizovaná?[2] Další věcná, … aby souprava dokázala zabrzdit z 350 km/h, tipnete si, jak dlouho musí brzdit? Uvědomuje si TOP09, že energetická náročnost VRT nespočívá v jízdě, ale v akceleraci a brždění? Při častém brždění dochází k dodatečnému výdaji energie, který ekologičnost dopravy posouvá do horší úrovně.[3]

3) Až 0,95 mld. Kč za kilometr! Srovnejte pod článkem na grafu, který vykresluje cenové rozdíly za kilometr tratě.

Ano, stavební podmínky jsou rozdílné země od zemi. I tak lze předpokládat, že by se jednalo o jednu z nejdražších vysokorychlostních tratí na světě. V návrhu TOP09 též není explicitně uvedeno, které soupravy na trase budou jezdit. Ty do kalkulované ceny také nejsou zřejmě zahrnuty.

VRT je podobně megalomanský projekt, jako kanál Dunaj-Odra-Labe (DOL), který v hlavách projektantů vznikl v době, kdy byla nákladní doprava v ČSSR postavena na přepravě suchých sypkých substrátů, typu uhlí. V energetice dominovaly uhelné elektrárny a tudíž výstavba kanálu, po kterém by se levně dalo přepravovat, byla na místě. Dnes již víme, že za DOL a podobnými projekty stojí především zájem stavebních firem, které z tohoto „snu“ těží. Ne jinak tomu bude i u VRT, který nejen TOP09, ale i další strany prosazují.

polados-prepravujeme-vas-byznys

Existují dvě hypotézy

Jak někoho napadne taková vize?

Naivita

První varianta je v zárodku neškodná a vychází z uskutečnění snu podobné letu balónem na Slunce. Pokud to někdo činí za vlastní peníze a ve svém volném čase, nechť je mu umožněna svoboda toto uskutečnit.

Kalkul

Druhá varianta je děsivější a spočívá v tom, že zainteresované firmy na VRT vydělají. Pokud se to uskuteční formou soukromé výstavby (PPP), kterou jsem v programu vize 2030 letmo zahlédl, je to též na pováženou, protože zákon o výstavbě železnice soukromou cestou neexistuje. Vznikne další legislativní zmetek, na který jsme v poslední době toliko zvyklí? Stačí se podívat na paskvil umožňující výstavbu dálnice podle zákona o pozemních komunikací. Ten zákon je napsán tak, že do něj půjde buď blázen nebo člověk, který ví, že celý projekt je předem odsouzen k zániku.

Ruku v ruce vidíme lobby společností, které se dokonce ani netají tím, že se na projektu VRT v ČR chtějí participovat. Sám ministr Ťok před nedávnem taktéž přišel s vizí uskutečnění stavby VRT.

Závěr

Celá Vize 2030, se kterou TOP09 přišla, se snaží tvářit jako profesionální plán. Nebudu jej kritizovat kvůli nedostatku bombastičnosti. Pokud má Vize 2030 skutečně být vizí a ne jen pouhý „šrapnel“ pro tiskovku, tak musí především mít hlavu a patu. I sami přední členové TOP09 kritizovali tuto Vizi 2030, se kterou strana vystřelila do éteru a obsahuje hodně hrubek, které ji strhávají na dno. Nebudu stranu kritizovat za to, že ve vizi představila takové věci jako zavedení Eura nebo dotování kulturních akcí.

TOP09 budu kritizovat za obrovskou minelu v podobě priorit. Prioritou je především zachránit veřejné výdaje. Náš stát se propadá v konkurenceschopnosti a VRT, která by propojovala pražskou a brněnskou kavárnu, ji nezachrání.

Připomeňme si, že spousta projektů VRT skončila tragicky. Namátkou projektování VRT v Portugalsku skončilo se ztrátou minimálně 4,1 mld. Kč za desetiletou studii. Mimochodem, ministerský předseda Socrates byl odsouzen za korupci.[4] VRT propojující San Francisco a Los Angles byl před měsícem odsouzen ke klinické smrti. Dodatečné náklady činily v přepočtu 68,5 mld. Kč.[5] Propojení Hong Kong – Guangzhou (183 km) se prodražilo v přepočtu o 295 mld. Kč.[6]

Alternativa

Nač dodatečně stavět dráhu za téměř 200 mld. Kč, když stačí modernizovat současné tratě tak, aby provozní rychlost okolo 200 km/h umožňovaly?[7] Nebo… neexistuje skutečně jiná priorita, např. v podobě odpovídajícího železničního spojení do Liberce, klidně ne vysokorychlostního, stačí konvenčního? Co takhle stanovovat si menší cíle, např. obchvat kolem Třebíče. Nebo vystavět dodatečné parkovací domy a zóny v Praze a v Brně, aby se ulevilo místním při parkování.

Já vím. Nezní to až tak suprově cool a hipstersky, což bylo asi hlavní poselství Vize 2030 od TOP09. Tato strana kritizuje Babiše a zesměšňuje jeho voliče, že neumějí číst program a že je ani nezajímá. Ale TOP09 si neumí po sobě přečíst ani svůj vlastní program, se kterým si stoupne před novináře nad tiskovce.

Z manažerského hlediska by cíle měly být dosažitelné, měřitelné a především příčetné. Stanovme si radši menší za to uskutečnitelné cíle v dopravě. Co takhle přestat plýtvat penězi lidí. Je jedno, jestli to jsou naše peníze nebo peníze evropských daňových poplatníků (v překladu Evropské fondy). Co takhle konečně poctivě dostavit kvalitní dálnici D35, která nám vydrží na generace. Co takhle dávat železniční dopravě pozornost na klíčových uzlech jako Česká Třebová, kde v současné chvíli přestávají stavět rychlíky.

Ale já vím. Není to až tak bombastické a netrkne to v novinách tolik jako vlak řítící se úžasných 300 km/h.



[1] Poslanec TOP09, tehdy za KDU-ČSL Jaroslav Lobkowicz, spolupracoval s členem KSČM a dnešním europoslancem Maštálkou, aby se pozemky znárodnily extrémně rychle pomocí zvláštního zákona, který lhůty zkracoval o polovinu.

[2] Trať č. 240 Jihlava-Brno je v současné chvíli jednokolejná a neelektrizovaná. Byla by ona vysokorychlostní trať včetně zastávek kompatibilní s konvenční železnicí? Asi těžko.

[3] Pokud z provozní rychlosti 500 km/h chcete zastavit s brzdnou dráhou kratší než 30 km, souprava jde na odpis.

[7] Zákon č. 266/1994 Sb. Zákon o dráhách  § 3a: (2) Železniční dráha, na níž je provozována vysokorychlostní železniční doprava, je dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel nad 200 km/h. Železniční dráha vybavená pro rychlosti drážních vozidel do 200 km/h určená pro osobní nebo nákladní dopravu a kombinovanou dopravu je dráha konvenční.


Autor je odborný tiskový mluvčí pro dopravu Strany svobodných občanů