Ničení historie a nastolení jiné reality

Kácení soch vzbudilo už dost pozornosti, ale všimněte si, že stejné gumování minulosti je standardním projevem chování moderní korporace. Velmi dobře je to vidět na názvech. Třeba energetický podnik Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk původně v názvu odkazoval na místo svého vzniku, německou průmyslovou důkladnost a vše, co s tím souviselo. Pak název zkrátili na RWE, kde historie už tak patrná nebyla, ale přece jen se dala trochu tušit. Od loňska je to nicneříkající Innogy – bez dějin, souvislostí, morálních závazků, emocí.

Petr Hampl

Nebo dnešní banka Moneta. Každá reklamní agentura vám za pár týdnů vytvoří neomezený počet značek tohoto typu. Přitom ještě nedávno to bylo GE a a ještě předtím General Electric Bank, což odkazovalo k jednomu nejsilnějších podnikatelských příběhů v moderních dějinách.

Dlouhé dějiny znamenají v průmyslu solidnost, ale také závazek chovat se určitým způsobem. Vymazání dějin a historických závazků je často prezentováno jako akt svobody – každý si prý může vybrat. Jenže ve skutečnosti si vybírá jen úzká vládnoucí vrstva. Vybírá si, co vnutí obyvatelům, kteří jsou bez vlastních dějin, kultury a identity bezbranní.

loading...
Reklama:
loading...