Chceme české Vánoce, ne Santu!

Adventní čas by měl symbolizovat příchod vánočních svátků. V našem geografickém prostoru neodmyslitelně spjatých s křesťanským nábojem a symbolikou českého Ježíška. Přesto se v posledních letech ve veřejném prostoru a nezřídka i v řadě domácností usídlil nevítaný a nechtěný vetřelec jménem Santa Klaus.

Jan Kopal | foto: Ivana Haslingerová

Ponecháme stranou už jen samotný fakt, že se jedná o marketingový produkt americké společnosti Coca-Cola stvořený zhruba před jedním stoletím. Tedy bez větší historické tradice. Položme si však otázku, jaký duchovní rozměr nám tento zarostlý pupkáč v reklamách vystupující nezřídka i jako zanedbaný bezdomovec přináší? Odpověď je jednoduchá a prostá: Žádný!

V českých luzích a hájích po komínech leze jenom kominík a ne žádný podezřelý pedofilní strejda. Jeho výskyt hlaste policii, orgánům sociální péče a nebojte se aktivně proti němu vystupovat a bojovat. Žádné falešné soby, sáně, divné skřítky, Grinche a další atrapy pravých vánočních symbolů. K našim Vánocům patří Betlémy, jesličky, Ježíšek, koledníci, kapři, vánoční stromky, Ladovské obrázky plné malebných vesnických výjevů, jablíčka, purpura, koledy a další ryze české atributy.

Nenechme si vzít Ježíška a tradiční české Vánoce. Braňme se ideologické indoktrinaci konzumu bez duchovních hodnot. Nepodřizujme se diktátu módních trendů. Buďme hrdí, buďme sví, čeští a hrdí. Vlastenectví není hřích, ale naopak naše nezadatelné a nezpochybnitelné právo! Neobětujeme na oltář politické korektnosti nejkrásnější rodinné svátky v roce a jejich obsah a pojetí, i když věřím, že by se mnohým zaprodancům líbilo.