Pokrok: Z Opavy do Brna se dá cestovat vlakem. To před 200 lety nešlo

Takže si pojďme shrnout dnešní výkon České dráhy a SŽDC. Jízdenka Opava-Brno cca 280 Kč, samozřejmě přestup v Ostravě. Cajk. Opava-Ostrava: ale jo, regionální vlak, co sice myčku nikdy neviděl, ale podle Rev. Dom. Metoděj Hofman musím být větší optimista (on tedy Důstojný Otec včera říkal „zásadně už jen optimista“, ale to by mě brzo odvezli ve svěrací kazajce a možná bych si pro ni zavolal já sám…) a tudíž oceňuji, že ve vlaku není třeba řešit nepříjemné slunce a případné tónování skel…

Tomáš Tyl | foto: archív autora

Zkrátka – já ty skla, přes která samou špínou není vidět ven, vítám, protože ve vlaku se díky umělému osvětlení zářivek vytváří taková pospolitější atmosféra. A člověk nad to není vytrhován z požitku jízdy kdejakou venkovní malicherností.

Ostrava-Svinov je zvláštní přestupní stanice. Dle vybídnutí Otce Metoděj Hofman pravím, že toto místo nám nabízí příležitost k mnoha setkáním! A to je vždy dobře! Setkáním s potřebnými! Dnes mne například zkoušel oslovit muž v kapuci s černými brýlemi a igelitkou. Žel foukal vítr a než jsem mu stihl vysvětlit, že mu svoji peněženku s celým obsahem a kreditkama předám za rohem, odešel. V odbavovací hale pak jako další přistoupil mladík, který hovořil zvláštním jazykem (asi polsky). Když jsem odpověděl „Nemtudom, no money“, popošel k pánovi vedle mne a začal anglicky „Please, I need twenty crowns for ticket, can you help me?!“ – načež mu pán odpověděl „Ses pos*al, ne, cype?! Vypadám jak…“ – no a to už jsem snad radši neslyšel…!

V Ostravě přijede vlak, který je delší než týden před výplatou, ale protože přijede se zpožděním a určení, na kterou kolej vlastně přijede, se dozvíte až cca 3-4 minuty před příjezdem (být invalida, tak nevím….), tak odjezd je „fryšný“. Kdo zaváhá – nejede.

Vlak plný. Opravdu plný. Ostatně, není tajemstvím, že severní Morava jezdí studovat do Brna či Olomouce a tak – co byste čekali v neděli odpoledne?! Na trase Brno-Ostrava a zpět jezdí vlak, který má zvláštní vnitřní uspořádání. Jsou zde „maxikupé“, co mají 2 dveře, dokonce i stůl do půlkruhu a jedno sedadlo je i na boku zády k uličce. Nevím, z kterých let tento soc-design pochází, ale je úchvatný. Mmch. zásuvka žádná (no, proč taky, že?!), o wifi tady nikdo neslyšel a průvodčí je laskavost sama – ukazujete digikód ve Vašem mobilu, už máte nachystanou i občanku, protože co kdyby snad jel na moji jízdenku někdy jiný (och, ta hrůza?!!) – alespoň zamručel znechucené „mmmm“. Hlavní je, že za cestu Ostrava-Brno vlakem, kde jedou samí studenti se svačinama od maminek, projde 3x tam a 3x zpět „stevardka“. Je mi to velice líto, ale jaký vlak, taková stevardka, to asi tušíte. Dívka s XY dioptriemi s naprosto šílenou čepicí typu „lodička“ na hlavě oslovuje študáky „Mohu Vám něco nabídnout?!“. Jo. Zásuvku. Wifinu. Aha, tak nic.

loading...

Židenice, příští zastávka Královo Pole. Jdete ke dveřím a tam se rozesmějete – V PĚTI JAZYCÍCH VYSVĚTLENÍ, ŽE ZÁCHOD JE MIMO PROVOZ! Nad tím česky napsáno „UCPANÉ“! Bravo, vizitka České dráhy – do vlaku se študáky sice nasadíte stevardku, a jak říká klasik Bolek Polívka „Děláte machry, ha*zly máte na chodbě“ – ale Vy je nemáte vůbec!

A už dojíždíte do Brna, kde tento vlak končí v okrajové městské části Královo Pole (protože Hlavní nádraží je částečně „mimo provoz“ a nové se nestaví a ani stavět nebude, to si řekněme upřímně…), kde se na tomto nádraží zastavil čas v roce max. 1932 (hlavně ty dřevěný přepážky a okýnka oceňuju – no a jinak pěknej funkcionalismus, kdyby náhodou vypadla kremační síň z provozu, tady to už ten nádech má, jen odstranit bezďáky…), jediná chodba k/od vlaků je přeplněna psychedelickými grafitti pod sodíkovou zářivkou, v hale by měl cizinec dojem, že se propadl časem do stylu „Auschwitz“.

A protože já bych si nikdy nedovolil neuposlechnout radu duchovního, že Metoděj Hofman?!, sděluji, že toto je veskrze pozitivní post: z Opavy se do Brna dá dostat vlakem!!! To ještě před 200 lety nešlo a když se vyměřovala opavská trať, byl jedním z mála certifikovaných zeměměřičů jistý Ing. Viktor Thiel. Ano, tušíte správně, „něco to má s Tylem společnýho“. Je pohřben v Bruntále, nedaleko řádové hrobky Německý řád a předloni jsem měl tu čest za pomoci Tomáš Petr Both (děkuji!) dokonce položit k tomuto hrobu věnec. Nevím, co je na tom pravdy, ale prý zemřel při kontrole své práce. Při jízdě na vytyčené opavské trati se vyklonil z vlaku a… ouha sloup! Au…. (Otče Metoději, kdyby se nevyklonil, nebyla by z toho tak pěkná historka – je to dost pozitivní a optimistické? 😉 ).
No a to je tak celý… A nechci být negativní

Přeji všem dobrou cestu. Ale s ČD to jaksi pořád není ono, pokud neberete cestu vlakem jako „výzvu k duchovnímu i fyzickému zocelení“.

loading...
Reklama:
loading...