Zlomyslná volání na linku 112 nezůstanou bez trestu

PRAHA | Linky tísňového volání 112 a 150 obsluhují vyškolení operátoři, kteří mohou během hovoru identifikovat telefonní číslo, určit telefonního operátora, adresu volajícího z pevné sítě i přibližnou polohu volajícího z mobilního telefonu.

Ilustrační snímek: YTB

Tyto lokalizační a identifikační údaje pomáhají zachránit lidské životy nebo také odhalit původce zlomyslných volání.

Tak zvaná „zlomyslná volání“ zahlcují tísňové linky, čímž ohrožují zdraví a bezpečnost ostatních. Mezi „zlomyslná volání“ patří omyly, dotazy a stížnosti mimo rámec složek integrovaného záchranného systému, poruchy koncových telefonních přístrojů, náhodné zmáčknutí tlačítek, obtěžující hovory dětí nebo lidí pod vlivem alkoholu či návykových látek. Posledním a nejzávažnějším případem zlomyslného volání jsou úmyslná zneužití tísňové linky, kdy dojde k nahlášení smyšlené události a k planým výjezdům složek integrovaného záchranného systému.

Odhalit pachatele zlomyslných volání je velmi složité. HZS ČR používá vlastní systém obranných mechanismů proti těmto lidem. Telefonní čísla pravidelně zlomyslně volajících jsou v databázi telefonního centra tísňového volání výrazně označena. Operátoři mohou zlomyslný hovor nasměrovat do automatické hlásky, která volajícího poučí o nelegálnosti jeho jednání a poté hovor ukončí.

V případě, že jsou opakovaně a dlouhodobě uskutečňována zlomyslná volání na linku tísňového volání, může pracoviště příjmu tísňového volání v souladu s ustanovením § 33 odst. 10 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, dočasně odmítnout komunikaci uskutečňovanou prostřednictvím tohoto telekomunikačního koncového zařízení. V praxi se jedná o zařazení telefonního čísla nebo výrobního čísla přístroje na seznam odmítnutých čísel na dobu až 7 dnů.

Při vyčerpání všech dostupných možností, pokud dochází nadále k uskutečňování zlomyslných volání, může pracoviště příjmu tísňových volání požádat podnikatele, který provozuje telekomunikační síť, o trvalé zamezení přístupu předmětného koncového zařízení do sítě. Podnikatel je povinen takové žádosti vyhovět (viz § 33 odst. 10 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích). O opětovném umožnění přístupu rozhoduje Český telekomunikační úřad ve správním řízení.

Fyzická osoba, která uskutečňuje zlomyslná volání, se dopouští přestupku dle § 119 odst. 1 písm. e) zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích. K řízení ve věci přestupku je Český telekomunikační úřad. Za tento přestupek může Úřad uložit pokutu až do výše 200 000 Kč.