České dráhy letos nabízejí přepravu jízdních kol v 6 a půl tisících spojů, 568 nabízí jejich úschovu

PRAHA | České dráhy letos nabízejí cykloturistům 6 553 vlaků s rozšířenou přepravou spoluzavazadel, mezi kterými dominují jízdní kola. Celkem 568 spojů nabízí úschovu během přepravy ve speciálních vagónech. Také letos není nabídka spojů omezena jen na časově limitovanou sezónu, ale jízdní kola lze spoji Českých drah přepravovat po celý rok včetně zahraničních destinací.

Motorový vůz 810 | repro: wikipedia. org

„V letošním roce jsme pro naše zákazníky připravily 6 553 spojů, ve kterých si mohou přepravit kola jako spoluzavazadla. Kolo si sami naloží, vyloží a během cesty na něj dohlížejí. Díky tomu je mají hned po vystoupení z vlaku připraveny na další cestu »v pedálech«. V 568 spojích pak nabízíme úschovu během přepravy. Kolo je uloženo pod dohledem našeho zaměstnance ve speciálním voze a cestující se o něj po celou dobu cesty nemusí starat. Ve výstupní stanici si ale musí u »cyklovozu« zase včas vyzvednout. Vyhledání takto vybavených spojů je velmi jednoduché. Stačí se podívat do jakéhokoli jízdního řádu a v každém je na tyto služby pro cykloturisty upozorněno například piktogramem,“ říká člen představenstva Českých drah a náměstek pro obchod Radek Dvořák. České dráhy myslí na cykloturisty také na dalších tratích, proto nabízejí přepravu jízdních kol i v dalších zvlášť neoznačených spojích Tam jsou k dispozici obvykle místa pro dvě až tři jízdní kola. Jízdní kola tak České dráhy letos přepraví skoro ve všech více než 7 000 vlacích.

„Vedle celoročně nabízené přepravy jízdních kol v běžných spojích vypravujeme navíc sezónní cyklovlaky na tratích souběžných s atraktivními cyklostezkami nebo do cyklisticky atraktivních regionů. Jedná se například o populární »Cyklohráček« z Prahy do Slaného, spoj »Cyklo Ohře« mezi Chebem a Karlovými Vary, cyklovlak Expres Pálava-Podyjí z Brna do Znojma a Šatova nebo speciální turistický vlak »Český ráj« z Prahy do Jičína a Turnova a »Cyklo Brdy« z Prahy do Jinců, Příbrami a Březnice. Tyto poslední dva vlaky provozujeme na objednávku Středočeského kraje,“ doplnil Radek Dvořák.

Cena za přepravu jízdního kola je stejná jako v loňském roce a pohybuje se od 30 Kč do vzdálenosti 50 km po 75 Kč na největší vzdálenosti více než 350 kilometrů. Pro neomezené cestování je možné zakoupit také celodenní přepravné za 99 Kč. Při využití úschovy během přepravy se platí navíc jednorázový poplatek 20 Kč za vlak a v některých spojích, hlavně v dálkových vlacích jako jsou railjety, SC Pendolino, EC / IC vlaky atp., je povinná nebo doporučená rezervace.

Jízdní kola lze přepravit také do zahraničí. Přeprava na Slovensko, pouze do stanic přímého spoje z České republiky, stojí jen 3 EUR, tedy asi 78 Kč, a do řady dalších zemí Evropy, a to až do cílové stanice bez ohledu na počet přestupů nebo délku trasy, je to 10 EUR, přibližně 260 Kč. Kolo je tak snadné dopravit do blízkosti mnoha známých dálkových cyklotras, bez přestupu přímými vlaky např. k Labské (Drážďany, Hamburk), Sprévské (Berlín) nebo Dunajské (Řezno, Linec, Vídeň, Bratislava, Štúrovo, Budapešť) cyklostezce. V příhraničních oblastech je pak možné využívat různé druhy nabídek, u kterých lze na vybraných tratích přepravovat kola zdarma nebo za zvýhodněný tarif.