Další problém Boeingu. Na desítkách letadel byly objeveny vadné komponenty

CHICAGO | Společnost Boeing zjistila, že v desítkách letadel modelů 737 NG a 737 MAX výsuvné části na křídlech neodpovídají veškerým požadavkům na pevnost a odolnost. Měly by být vyměněny do deseti dnů, uvádí se ve zprávě amerického regulátora. Informuje světová zpravodajská agentura a rozhlasová stanice Sputnik, která je součástí mediální skupiny Rusko dnes.

Boeing 737 NG | repro: Sputnik (CC BY-SA 2.0 – Cory W. Watts)

„Boeing informoval Federální leteckou správu (FAA), že slaty (pozn. výsuvné části na křídlech) určitých 737 NG a 737 MAX by mohly být špatně vyrobeny a je možné, že neodpovídají veškerým požadavkům odolnosti a životnosti,“ uvádí se v dokumentu.

Na základě výsledků společné s FAA prověrky bylo zjištěno, že se to týká 148 komponentů, které byly vyrobeny dodavatelem druhé úrovně.

Společnost vypracovala seznam letounů, na kterých mohou být tyto součástky nainstalovány. „Ve Spojených státech se to týká 32 NG a 33 Max. Po celém světě se to týká 133 NG a 179 Max,“ uvádí se v dokumentu. Neodpovídající komponenty se mohou dříve porouchat nebo prasknout.

„I když porucha slatů nepovede ke ztrátě letounu, existuje nadále nebezpečí, že ulomená část může za letu poškodit letadlo,“ uvádí se v prohlášení. Společnosti, které využívají letadla se špatnými komponenty, je musí do deseti dnů odstavit.


V březnu se Boeing 737 MAX 8 společnosti Ethiopian Airlines, ve kterém cestoval, zřítil nedaleko etiopského Bishoftu. V listopadu 2018 havarovalo stejné letadlo indonéské společnosti Lion Air.
Po letošní havárii asi 20 zemí uzavřelo svůj vzdušný prostor pro průlet letadel tohoto modelu.
Kromě toho mnoho leteckých společností přerušilo provoz Boeing 737 MAX 8. Například největší kanadská letecká společnost Air Canada oznámila, že do konce června vyřadí všechny letadla typu MAX ze své flotily.
Ve Spojených státech Federální letecká správa zakázala provoz tohoto modelu.
Většina leteckých společností, které jako první zakázaly provoz MAX, si rychle našly náhradu. Američané, kteří tento postup co nejdéle odkládali, měli vážný problém s nalezením letadel nahrazujících MAX a také komplikace spojené s masovým zrušením letů.
Dříve bylo informováno o tom, že během vyšetřování příčin incidentu v Etiopii byly zjištěny možné chyby fungování korekčního systému manévrování (MCAS). Boeing tyto nedostatky řeší a aktualizoval pilotní vzdělávací program.