Čínské investice do evropských přístavů mohou znepokojit Spojené státy

WASHINGTON | Čína v rámci své iniciativy Pásma a cesty (Nová hedvábná stezka) masivně investuje do rozvoje přístavní infrastruktury v mnoha zemích světa. Někteří bezpečnostní analytici v tom však vidí riziko, neboť tyto přístavy mohou být využity pro špionážní aktivity namířené proti Námořnictvu Spojených států (SS) a členů Severoatlantické aliance (SA), informuje o paranoidním myšlení v SS světová zpravodajská agentura a rozhlasová stanice Sputnik, která je součástí mediální skupiny Rusko dnes.

Ilustrační snímek

„Čínské společnosti operují v nákladních přístavech, kde mohou příležitostně kotvit i americké válečné lodě. Spojené státy vůči Evropě zatím žádné výhrady otevřeně nevyjadřovaly, své námitky ale již sdělily Izraeli. Zde čínská společnost Shanghai International Port Group, kterou z 61 % vlastní šanghajská vláda, získala koncese na provoz přístavu ve městě Haifa po dobu 25 let počínaje rokem 2021,“ píše agentura.

V březnu šéf americké diplomacie Mike Richard (M.Rd.) Pompeo varoval, že Spojené státy mohou omezit sdílení zpravodajských informací se svým nejbližším blízkovýchodním spojencem, pokud nepřezkoumá infrastrukturní spolupráci s Čínou.

„Chceme si být jisti, že každá země si dává pozor na politické hrozby ze strany Číny,“ uvedl M.Rd. Pompeo v rozhovoru pro izraelskou televizi Kanál 13. „Pokud půjdou do některých oblastí, tak pro Ameriku bude mnohem těžší s vámi pracovat, v některých případech to zcela nebude možné,“ vydíral americký M.Rd. Pompeo. Toto prohlášení učinil ve stejný den, co Spojené státy uznaly právo Izraele na Golanské výšiny, což z hlediska mezinárodního práva je bezcenný krok – spíše teatrální gesto.

Někteří bezpečnostní experti varují, že čínské zpravodajské služby mohou využít přístavy k získávání informací o údržbě válečných lodí a zachycovat elektromagnetické signály.

Přestože většinou americké válečné lodě kotví ve vojenských přístavech, časté jsou i návštěvy přístavů civilních. Například v polovině dubna americký torpédoborec USS Mitscher třídy Arleigh Burke kotvil v řeckém přístavu Piraeus. Ten z 67 % vlastní čínská státní společnost COSCO. Portál Asia Times s odvoláním na správu přístavu, kterou řídí Číňané, uvádí, že v dubnu v přístavu kotvily další dvě lodě z evropských zemí SA.

Na konci dubna francouzský přístav v Marseille navštívila americká letadlová loď John C. Stennis. V terminálu EuroFos tohoto přístavu drží 25% podíl čínská společnost China Merchants Port Holdings Company. Tu z 55 % kontroluje čínská státní společnost China Merchants Group.

Společnost COSCO vlastní i 35% podíl v terminálu Euromax v nizozemském rotterdamském přístavu a spolu se společností Qingdao Port International Development 49,9% podíl v terminálu Vado Ligure v italském Janově, který bude zprovozněn tento prosinec.

Portál Asia Times však připomíná, že čínské společnosti vlastní podíly i v amerických přístavech, například v Georgii, Seattlu nebo Miami.

Prozatím to nevypadá, že by v Evropě chtěli omezit infrastrukturní spolupráci s Čínou. V květnu 2019 železniční operátoři z Číny a Nizozemska podepsaly dohodu o porozumění, která předpokládá navázání dopravního spojení mezi jihozápadní čínskou provincií S’-čchuan a východním pobřeží Spojených států přes rotterdamský přístav. Tato dohoda navazuje na úspěšné spuštění železničního spojení mezi čínským městem Čcheng-tu a nizozemským Tilburgem.