ČD představí na Czech Raildays modernizovaný vůz pro regionální dopravu

OSTRAVA | Mezinárodní veletrh drážní techniky se koná ve dnech 11. až 13. června v Ostravě v nákladovém obvodu hlavního nádraží v centru města. České dráhy na něm představí prototyp modernizovaného osobního vozu řady Bdmtee pro regionální vlaky.

Zmodernizovaný vůz řady Bdmtee | reprodukované foto: zdopravy.cz (Jan Šindelář)

Návštěvníci si však budou moci prohlédnout také modernizovaný vůz 1. třídy s bistrem ARmpee nebo dvouvozovou elektrickou jednotku řady 650 RegioPanter. Zatím 31 těchto vlaků, byť už v modernějším provedení, České dráhy objednaly pro regionální linky letos v březnu.

„České dráhy jsou tradičním partnerem a vystavovatelem na největším českém odborném veletrhu drážní techniky Czech Raildays a ani letos tomu nebude jinak. Ve výstavním areálu představíme letošní novinky v modernizaci našich vozidel. Bude to vůz 1. třídy s bistrem řady ARmpee, který už na našich vlacích jezdí, a novinkou bude modernizovaný osobní vůz pro regionální osobní vlaky řady Bdmtee, který má potenciál být rozumnou ekonomickou alternativou v rámci modernizací vozového parku pro regionální dopravu,“ říká místopředseda představenstva ČD, a.s., Radek Dvořák.

Jedná se o osobní vůz dodávaný z německé vagonky v Bautzenu v letech 1989 až 1991. Před 30 lety se jednalo o moderní vagón pro regionální vlaky s řadou nových konstrukčních prvků, které nebyly obvyklé u jiných osobních vozů vyráběných pro ČD ve stejné době. Jednalo se například o centrální zavírání a blokování dveří nebo o podvozky typu GP 200 S umožňující jízdu rychlostí 160 km/h. České dráhy mají v současnosti ještě přes 200 vozů tohoto typu.

„U vozů typu Bdmtee předpokládáme, že mohou ještě v dostatečné kvalitě sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům, ale jejich velkým nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Radek Dvořák.

loading...

„Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto sníží ze současných 96 na 80.“

Michal Vereš, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD, a.s., pro provoz, doplňuje hlavní změny, na které se mohou cestující těšit: „Vůz dostane zcela nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle a se sklopnými stoly. Zbývající sedačky umístěné proti sobě budou mít větší rozteče a mezi nimi bude vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V, USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi a nebo místa pro jízdní kola. Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní odblokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště.“

Při rekonstrukci vozů bude dosazeno moderní WC s uzavřeným systémem. Nové budu také podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze bude podle provedení také 5 nebo 7 míst pro jízdní kola a služební oddíl pro doprovod vlaku.

Rekonstrukce vozů proběhne tzv. „in house“ v dceřiné společnosti Českých drah DPOV. Společnost v současnosti plánuje modernizaci až 53 vozů pro osobní a spěšné vlaky v Praze, ve Středočeském a v Pardubickém kraji.

loading...
Reklama:
loading...