Peklo v Praze otevřelo své brány – začíná první velká vlna oprav dopravních komunikací

PRAHA | Přes letní měsíce opraví hlavní město přes šest desítek komunikací. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra se tak začíná splácet dluh, který Praha historicky na údržbě má. Pro letošní rok město na údržbu vyčlenilo 1,9 miliardy korun, tedy o 300 milionů víc než loni. Opravy navíc probíhají v lepší koordinaci. Nejvýznamnější uzavírky najdou nově Pražáci na opravujeme.to.

Zácpa v Praze | foto: wikipedia.org (autor: Zácpa v Praze | licence: CC BY-SA 3.0)

„Praha konečně začíná pořádně řešit běžnou údržbu a opravy komunikací. Dopravu jsme přebrali ve chvíli, kdy manko na stavu komunikací je asi 35 miliard korun, tedy polovina ročního rozpočtu Prahy. Je nutné dát věci pohybu. Většinu rekonstrukcí jsme naplánovali na prázdniny, abychom Pražany omezili co nejméně, a nově o opravách a dopravních omezeních informují město a městské firmy společně na jednom místě, na stránce opravujeme.to,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr na dnešní tiskové konferenci zástupců městských firem Dopravní podnik hl. m. Prahy, Ropid a Technická správa komunikací hl. m. Prahy, které realizují většinu oprav.

Na internetové platformě opravujeme.to je nyní sdruženo téměř 60 nejvýznamnějších uzavírek napříč Prahou a investory. Pražané si tak můžou vyfiltrovat, jaké uzavírky se jich budou týkat, kdy začnou a jak dlouho budou trvat nebo se přesně podívat, kde konkrétní uzavírka začíná a končí. Stránka je nyní v pilotním provozu a po první sezóně se dočká výrazných změn, aby poskytovala pohodlnější a rychlejší servis.

Klíčová pro hladký průběh oprav je také koordinace jednotlivých projektů a informování o nich, které náměstek Adam Scheinherr řídí na pravidelných sekčních poradách. Uzavírky se díky tomu daří zkracovat na minimum a šetří se také prostředky na náhradní dopravu a další náklady. Lepší koordinaci oprav a staveb ale komplikuje, že Praha dosud nemá online databázový systém, který by byl propojený s geografickými informačními systémy. Ten je schopný stav komunikace průběžně vyhodnocovat, hlásit, kdy dojde ke konci životnosti jejího povrchu nebo sítě pod ní, a naplánovat rekonstrukce tak, aby omezily provoz ve městě co nejméně.

„Takové systémy budeme mít v Praze do tří čtyř let. Úplně stejně jako většinu Pražanů mě štvalo, když ve stejné ulici probíhala na jaře oprava komunikace a na podzim výměna plynovodu. Vnímám proto online koordinaci jako klíčovou věc, na kterou Praha nepochopitelně dlouho čekala. Zadal jsem Technické správě komunikací přípravu takové databáze a do té doby pokračujeme v intenzivní koordinaci na pravidelných poradách,“ řekl Adam Scheinherr.

Letos se bude do údržby investovat 1,9 miliardy korun, tedy o 300 milionů víc než loni. „Vážíme si pochopení Pražanů a snažíme se rekonstrukce maximálně urychlovat, jak jsme to už dokázali třeba na tramvajové trati na Vinohradské,“ dodal Adam Scheinherr.