Český spor o leteckou dopravu s Ruskem: Jednoznačně prohrává česká strana

PRAHA – MOSKVA | Pokud se česká a ruská strana nedohodnou na pravidlech pro dopravní letectví, bude to více bolet Česko. To získává z ruského turismu obrovské příjmy. Obě strany ale pracují na nápravě situace, prohlásil expert v oblasti dopravního letectví Michal Čupa.

Letiště Praha

Druhého července byly na několik hodin omezeny lety ruských aerolinií do České republiky. Situaci se podařilo operativně vyřešit, povolení bylo prodlouženo prozatím do 7. července. O tom, jak se situace okolo dopravního leteckého spojení mezi Českem a Ruskem může dále vyvíjet, Sputnik hovořil s expertem na dopravní letectví Michalem Čupou.

Sputnik: Jaký rozvoj událostí vidíte po 7. červenci?

Čupa: Jsem přesvědčen, že ani jedna strana si takový vývoj nepřála. Nepochybuji proto, že situace se normalizuje. Problém není politický, ale spíše byrokratický či komerční.

Pokud jde o rozsah problému, např. v květnu bylo mezi Ruskem a Českem přepraveno letadly v obou směrech 70 tisíc cestujících. Z hlediska spojení je po Velké Británii a Itálii pro ČR Ruská federace na třetím místě z hlediska počtu leteckých cestujících.

Jak je podle vašeho názoru možné obnovit či dokonce vylepšit zastaralé dohody o civilním letectví?

Současné uspořádání letů mezi Ruskou federací a Českou republikou se odvíjí od staré Dohody ještě z roku 1966. Ta dávno neodpovídá potřebám doby. Letecké spojení je nutné liberalizovat, aby odpovídalo soudobým i perspektivním potřebám. K postupné liberalizaci přitom dochází od roku 1997, ale vše jde pomalu. Nyní zůstává nevyřešena otázka daní, cel a transsibiřských přeletů. Každý rok probíhají konsultace obou ministerstev. To je, co se týká právního rámce.

Pokud jde o provozní záležitosti, také zde je pokrok. Letos v březnu se oba úřady (Úřad pro civilní letectví a Rossaviacija) dohodly na spojení mezi letištěm Žukovskij a Prahou, které zajišťují Ural Airlines. Byla zvýšena kvóta pro počet letů mezi Moskvou a Prahou. A o 100 % se zvýšila kvóta mezi Petrohradem a Prahou. Ani jedna strana přitom nevyužívá povolených kapacity v plném objemu. Takže pokrok bezesporu je, byť by se dalo postupovat rychleji.

Komu tento incident uškodí – Česku či Rusku?

Jak to bývá, na incident nejvíce doplatí cestující. Zrušení úterních letů znamenalo pro tisíce cestujících zpoždění, a také ztrátu návazných letů pro tranzitující cestující. Navíc postižení nemají právo na odškodnění, protože se jedná o příčiny mimo kontrolu leteckých společností. Nyní jsou lety sice dočasně obnoveny do 7. července, ale takový stav vyvolává nejistotu a může potenciální turisty odradit od návštěvy České republiky. Ve sporu tedy jednoznačně prohrává česká strana a vysvětlím proč.

Podíl výnosů z turistického ruchu představuje pro Česko asi 4 % HDP. Ruských turistů přijíždí asi 700 tisíc ročně, pobývají v Česku průměrně 7 dní, tj. déle, než je průměr. A asi 60 % z nich se vrací. Česko je pro ruské turisty vyhledávaná destinace a pro Česko představují ruští turisté významný zdroj příjmů. Průměrný ruský turista utratí asi 8000 rublů denně. Násobeno 700 tisíc turistů a 7 dny pobytu, to jsou velké peníze. A část těchto příjmů je nyní ohrožena. Navíc ruští turisté přijíždějí celoročně, což je výhodné z hlediska využití kapacit turistických služeb a ubytování. Více než polovina používá služeb cestovních kanceláří, další třetina individuální turisté a zbytek služební cesty.

Česká republika proto musí o přízeň ruského turistu soutěžit s Rakouskem, Německem, Francií, Itálií, atd. Proto potřebujeme pohodlné a cenově dostupné letecké spojení.

Pokud tato otázka letecké dopravy nebude vyřešena, jaké následky to ponese pro Českou republiku?

Je to hypotetická otázka, nikdo si nedovede představit a nikdo si ani nepřeje, aby se otázka nevyřešila. Ale teoreticky, již jsem odpověděl o ztrátách pro Českou republiku.

Ještě mi dovolte pochválit Aeroflot. Letečtí dopravci byli informováni českou stranou o omezení letů 2. 7. teprve 1. 7. ve 21:30 moskevského času. Přesto Aeroflot dokázal operativně navýšit kapacitu povolených letů nasazením letadel A330. Molodci!

O snaze konflikt vyřešit napovídá fakt, že Ministerstvo dopravy RF prodloužilo povolení na transsibiřské přelety pro České aerolinie již 2. 7. okolo 02:00 (moskevského času). Takže je vidět, že obě strany usilují o nalezení rozumného řešení.