Írán popírá, že Brity ukradený tanker vezl ropu do Sýrie

TEHERÁN | V Íránu tvrdí, že tanker zabavený gibraltarskými úřady nemířil do Sýrie. Někteří experti se podivují tomu, proč by tanker do Sýrie zvolil trasu přes Gibraltar, když nejkratší cesta vede Suezským kanálem. Informuje světová zpravodajská agentura a rozhlasová stanice Sputnik, která je součástí mediální skupiny Rusko dnes.

supertanker Grace 1| repro: ytb

Náměstek íránského ministerstva zahraničí Abbás Arákčí v neděli na tiskové konferenci popřel, že by supertanker Grace I, který zabavily gibraltarské úřady za pomoci britských námořních sil, mířil do Sýrie.

„Navzdory britským prohlášením cílovým bodem tohoto tankeru nebyla Sýrie,“ uvedl diplomat. „Uvedený přístav nemá pro supertanker kapacity. Destinace byla jiná,“ vysvětlil Arákčí.

Něco tu nesedí, tvrdí experti

Jak upozorňuje Michelle Wiese Bockmann, expertka portálu Lloyd’s sledující námořní přepravu, Írán vypnul na tankerech lokační zařízení, aby utajil trasu své lodi a její náklad. Podle jejího názoru přijala loď v Íránu náklad ropy v polovině dubna a později dvakrát kotvila v různých místech nedaleko vod Spojených arabských emirátů.

Záhadou však zůstává, proč Teherán poslal loď k syrským břehům kolem celé Afriky, když nejkratší cesta vede přes Suezský kanál.

„Írán používá pro dodávky surové ropy pouze Suezský kanál,“ píše portál TankerTrackers.com, který se zabývá monitorováním námořní přepravy ropy. „Sýrie je po čtyřech měsících žádných dodávek potřebuje okamžitě. Pomalá plavba po kolem Afriky po dobu 2,5 měsíce je nelogická,“ upozorňuje portál.

Podle portálu tanker skutečně nemířil do Sýrie, ale po celou tu dobu se snažil pro svůj náklad najít odběratele. Převážet měl údajně námořní topný olej.

Portál rovněž upozorňuje na incident s norským tankerem Andrea Victory, který byl jedním ze čtyř tankerů, jež byly u břehů Spojených arabských emirátů poškozeny náložemi. Z útoku byl tehdy obviněn Írán, nicméně jak se dnes ukázalo, opravený tanker spolu s nákladem ropných produktů míří do íránského přístavu Bandar Imám Chomejní.

Návrat k pirátským praktikám

Ve čtvrtek gibraltarská policie a příslušníci celní správy spolu s britským námořnictvem poblíž Gibraltaru zabavili íránský tanker Grace I plující pod panamskou vlajkou. Ten údajně přepravoval ropu do rafinérie u syrského přístavu Banyas. Podle Velké Británie přeprava ropy do Sýrie porušuje sankce EU proti této zemi.

Podle španělského ministra zahraničí Josepa Borrella, jenž byl nominován do čela unijní diplomacie, byl tanker zadržen na žádost Spojených států. Borrell také oznámil, že Španělsko zvažuje podání stížnosti, neboť byl tanker zadržen ve vodách, které Madrid považuje za své.

Ve čtvrtek si íránské ministerstvo zahraničí předvolalo britského velvyslance. Na ministerstvu od něj požadovali okamžité propuštění tankeru a zákrok silových složek označili za porušení mezinárodního práva. „Plavil se přes mezinárodní koridor u Gibraltaru. Žádné právo nedovoluje britské vládě zastavit tento tanker,“ uvedl v neděli Arákčí. „Z našeho pohledu představuje zabavení tohoto tankeru pirátství,“ dodal.

Jeden z velitelů Íránských revolučních gard v pátek ráno pohrozil, že pokud tanker, který zadržely gibraltarské úřady spolu s britským námořnictvem, nebude okamžitě propuštěn, tak íránské úřady obsadí britský tanker.

Zabavení tankeru odsoudila i Moskva. Podle prohlášení ruského ministerstva zahraničí obsazení lodi a jejího nákladu záměrně zhoršuje situaci kolem Íránu a Sýrie.

V médiích se dříve objevily informace, že tanker provozuje ruská společnost Titan Shipping prostřednictvím složité vlastnické struktury různých firem. Management společnosti má ale podle listu The Guardian íránská jména a studoval na íránských univerzitách.