Unesený íránský tanker Grace 1 po měsíčním zajetí opouští Gibraltar

GIBRALTAR | Íránský ropný tanker Grace 1 po měsíčním zajetí opouští Gibraltar. Dříve tanker a jeho posádka dostaly od gibraltarských úřadů povolení k odplutí. Informuje světová zpravodajská agentura a rozhlasová stanice Sputnik, která je součástí mediální skupiny Rusko dnes.

Íránský tanker Grace 1, který plul pod panamskou vlajkou, byl zadržen 4. července gibraltarskými úřady za asistence britského námořnictva kvůli podezření, že převážel ropu určenou pro syrskou rafinérii, což je v rozporu se sankcemi EU proti Sýrii. Ty však neplatí ani pro Panamu, ale ani pro Írán.

Ministr zahraničí Španělska Josep Borrell v té době uvedl, že byla loď zadržena na žádost Spojených států (SS), které také nemají do sankcí EU co mluvit. Později gibraltarské úřady potvrdily, že Washington se s odkazem na různá obvinění v poslední chvíli pokusil propuštění tankeru zabránit.

supertanker Grace 1| repro: ytb

Poté, co tanker byl 15. srpna propuštěn, následující den Ministerstvo spravedlnosti Spojených státu vydalo rozkaz, že loď a veškerá ropa na palubě a 995 000 dolarů by měly být zabaveny.

Rozkaz se odkazoval na porušení několika amerických zákonů, včetně zákona o mezinárodních krizových situacích v nouzi (IEEPA), zákona o bankovních podvodech a zákona o praní špinavých peněz a zákona o zabavení za určitou činnost související s terorismem, což ovšem jsou zákony, které platní pouze na svrchovaném území Spojených států a to Gibraltar není, tam má svou svrchovanost Velká Británie.

„Zatykač byl zaregistrován i navzdory zjevné chybě v textu. V něm se uvádí, že stížnost na loď byla podána 16. listopadu, místo srpna 2019. Známka, která potvrzuje schválení rozkazu, měla správné datum,“ píše agentura. Prostě američtí blbečci.

Dokument také používá staré jméno lodi – Grace 1, místo nového – Adrian Darya, které bylo přijato na žádost majitele brzy po povolení odplout z Gibraltaru, o čemž předtím informoval zástupce vedoucího íránské přístavní a námořní organizace Jalil Eslami. Tudíž se dokument zabýval již dnes neexistující lodí.

Propuštění íránského ropného tankeru je také údajně spojeno s tím, že úřady Gibraltaru dostaly od kapitána lodě záruky, že nebude směřovat do Sýrie.

Mluvčí íránského ministerstva zahraničí Abbas Mousavi však v pátek oznámil, že Teherán v této souvislosti nic negarantoval. Potvrdil také, že na moment zadržení tanker neplul do Sýrie (v zemi však opakovaně zdůrazňovali, že dodávky íránské ropy do Sýrie považují za zcela legální).

Britský pirátský únos Grace 1 přispěl ke zhoršení vztahů mezi Íránem a Velkou Británii. V pátek 19. července revoluční gardy přinutily britský tanker Stena Impero změnit kurz směrem k přístavu Bandar Abbás.

Přibližně o týden později média uvedla, že se pět malých lodí, pravděpodobně íránských, pokusilo zastavit další britský tanker v Hormuzském průlivu. Fregata HMS Montrose tomu však zabránila.

I když íránské úřady popírají, že by se pokoušely bránit plavbě britské lodě, Londýn prohlásil, že s SS projednává možnost zvyšování vojenské přítomnosti v Perském zálivu. Mezitím to zálivu Hormúzského vplula fregata čínského válečného námořnictva.

Reklama: