Sputnik: České úřady vyšetřují incident s Boeingem 737, který přiletěl z Řecka do Prahy s jedním motorem

PRAHA | Úřad pro civilní letectví v České republice zahájil v pondělí vyšetřování případu letadla Boeing 737 letecké společnosti Smartwings, které přiletělo ve čtvrtek se 170 cestujícími na palubě z Řecka do Prahy s jedním motorem, řekl novinářům mluvčí Úřadu pro civilní letectví Vítězslav Hezký.

Ilustrační snímek | repro: CC BY 3.0 / Přední Kopanina / Praha, Nebušice, startující letadlo

Jeden ze dvou motorů Boeingu 737 přestal fungovat během letu nad Egejským mořem po startu na řeckém ostrově Samos. Informuje světová zpravodajská agentura a rozhlasová stanice Sputnik, která je součástí mediální skupiny Rusko dnes: „Posádce se nepodařilo motor znovu nastartovat, a proto se rozhodla snížit výšku letu a pokračovat v něm. Po 2,5 hodinách ve vzduchu letadlo hladce přistálo na pražském letišti. Cestující nebyli upozorněni, co se stalo,“ připomněla agentura.

„V případě selhání motoru piloti většinou posadí letadlo na nejbližším letišti. Let s jedním motorem je možný, ale mohou vzniknout obrovské problémy, pokud najednou přestane fungovat i druhý motor. V takovém případě se z letadla prakticky stane kluzák,“ řekl Hezký.

Vladimíra Dufková, mluvčí letecké společnosti Smartwings, která uskutečnila daný let, však prohlásila, že zkušená posádka měla situaci pod kontrolou během celého letu. „V této chvíli probíhá podle příslušných pravidel studium a hodnocení průběhu letu,“ řekla Dufková.

Přistání bez motorů je riziko jako samotný let

Letoun Ural Airlines v kukuřičném poli po nouzovém přistání | repro: TASS

Minulý čtvrtek piloti letadla Airbus A321 s 233 lidmi na palubě ruské společnosti Ural Airlines dokázali přistát v kukuřičném poli poté, co do motorů narazili racci. V důsledku nehody bylo hospitalizováno 23 osob.

K jednomu z nejslavnějších přistání bez fungujících motorů došlo v roce 1983, kdy pilotům Boeingu 767-200 společnosti Air Canada letu číslo 143 z Ottawy do Edmontonu došlo ve výšce asi 12,5 kilometru palivo a oba motory vypadly.

Pilotům se ale přesto podařilo přistát na bývalé letecké základně v Gimli. K podobné další slavné nehodě došlo v roce 2001 při letu číslo 236 společnosti Air Transat z Toronta do Lisabonu. Tehdy se kapitánovi Robertu Pichému podařilo stroj bezpečně dostat na zem na vojenské základně na Azorských ostrovech.