Všechno je naopak

Nová reklama výrobce spodního prádla je super moderní a cool. Ukazuje ženu s výraznou nadváhou, která se navíc tváří velmi naštvaně. Jaké zákazníky má taková reklama oslovit? Koho má přilákat? Více než reklamou, je takové dílko obyčejnou propagandou.

Eva Hrindová | foto: archív autorky

Svět je prostě naruby. My dříve narození jsme si mohli užít krátkého svobodného nadechnutí v devadesátých letech. Pro nás je stále jasná hranice mezi normálním a přirozeným a mezi propagandou a aktivismem, který chce lidem do hlav natlouct vizi, která nefunguje. Kdyby fungovala, nepotřebovala by propagandu.

A tak se na nás z plakátovacích ploch, které dříve byly vyhrazeny harmonickým a krásným lidem a sdělením (protože kdo by chtěl prodávat přes ošklivost???) dívají nasupené a zamračené osoby pokud možno nebílé pleti, které svými výrazy chtějí dát najevo, že radovat se a kupovat si hezké věci je nemoderní a nenormální. Adoruje se jakákoliv úchylka a vybočení z normality, protože tím dají firmy najevo, že jsou diverzní, multikulturní a cool. Vyzdvihováním nenormalit si jen kupují vstupenku do lepší společnosti a především klid, protože na ně nikdo nebude útočit pro sexismus a genderovou a rasovou nevyváženost. Dřív jsme všude lepili srp s kladivem, dnes se všude cpou homosexuálové a černoši – ideálně v muslimském šátku. Princip je stejný – nevybočovat a mít klid.

Jenže dnes to nevybočování není zadarmo. Některé firmy, které přepálily novodobý aktivismus, mají problémy s klesajícími tržbami. A u většiny svých zákazníků přicházejí o důvěru a loajalitu. V České republice je to zbytečný hujerismus, který si firma za rámeček nedá.

V reálném životě propagandistická masírka také nese své plody. Většina mladých lidí si už zvyká na nezbytnou autocenzuru jako na něco běžného a normálního. Prostě si něco jiného myslí a něco jiného prezentují na veřejnosti. V horším případě se propagandou i řídí a dost zásadně si tím ničí život. Mají narušené vztahy a vztah sám k sobě. Opravdu jsme tohle chtěli, když jsme v roce 1989 radostně vítali svobodu?

Já jsem vůči reklamě a propagandě velmi otrlá – nenechám si zkazit své vnímání světa a nenechám si ani znechutit své vztahy vůči adorovaným skupinám osob. Ale já patřím k malé skupině takto odolných lidí. Většina zareaguje tak, jak je to běžné – to, co se jim nutí, začnou odmítat a nenávidět. Aktivistická snaha vybudovat krásný svět bez konfliktů vede jen ke konfliktům a svárům.