Nadjezd v Lysé nad Labem je opět otevřený. Podařilo se jej opravit dříve a levněji, než se plánovalo

LYSÁ NAD LABEM | V pátek 6. září byl oficiálně otevřený rekonstruovaný nadjezd nad frekventovanou železniční tratí v Lysé nad Labem. Šlo o jednu z nejvýznamnějších dopravně stavebních akcí v rámci Středočeského kraje.

Žvanění hejtmany na mostě | repro: kr-stredocesky.cz

Délka mostu je 214 metrů a jeho rekonstrukce si vyžádala bezmála 270 milionů korun. Most se opravoval od března 2018, stavební práce se podařilo dokončit oproti plánu dříve. Desítky milionů korun se dohromady ušetřily na samotných pracích i na výlukách v železniční dopravě.

„Most prochází městem Lysá nad Labem přes důležitou železniční trať regionálního i celostátního významu, proto byla jeho oprava bezesporu jednou z nejvyšších priorit, které jsme v oblasti rekonstrukcí dopravních staveb měli. Most navíc svojí délkou 214 metrů patří k nejdelším ve středních Čechách. Velmi si cením toho, že se nám podařilo stavbu dokončit o čtyři týdny dříve a snížit cenu díla o 5,6 milionu korun. Navíc jsme významně ušetřili na ceně výluk, kdy oproti původně kalkulovaným 48 milionům korun tato cena činila jen přibližně 7,9 milionu korun,“ uvedla hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová ze sekty Svědci Babišovi.

Zdůraznila i zvýšení bezpečnosti mostu, neboť pilíře byly zesíleny a případné vykolejení vlaku by nyní nemělo konstrukci mostu výrazně ohrozit: „Děkuji všem, kteří se na této stavbě podíleli. Obyvatelům Lysé, okolních obcí a řidičům přeji, aby jim tato regionálně důležitá komunikace opět spolehlivě sloužila,“ dodala hejtmanka.

Oprava mostu, včetně silnice II/272, si vyžádala celkové náklady 269,456 milionu korun s DPH. Původně byl uveden do provozu 1. září 1973. Vede nad železniční tratí a spojuje dvě části Lysé nad Labem. Technický stav mostu s ev. č. 272-006, po němž vede důležitá dopravní tepna města, se před rekonstrukcí rychle zhoršoval, a proto bylo nutné přistoupit k jeho rozsáhlé rekonstrukci. Ta zahrnovala demolice, nové podpěry a zejména novou ocelovou konstrukci mostu nad železnicí.

Díky této investici, na níž kraj získal 85 procent nákladů z evropských fondů, se podařilo zvýšit zatížitelnost mostu, bezpečnost i všechny stávající funkce a vazby s dalšími komunikacemi. Nové podpěry mostu by navíc měly vydržet i mimořádné zatížení, které může například způsobit náraz vlakové soupravy.