Greta není prvním, ani posledním falešným prorokem kolapsu počasí

Klimaalarmisté se ohánějí vědeckými závěry už od šedesátých let, kdy stanovují stále nové lhůty pro „konec světa, nezvratný kolaps počasí, globální ochlazování, globální oteplování, fatální povodně, fatální sucho“, apod…

Zbyněk Passer | foto: Ivana Haslingerová ( Fragmenty © 2017)

Cíl je většinou prostý: získat tučný grant, umožňující strávit pár klidných let v laboratoři bádáním, jak vyzrát na alarmující prognózu budoucnosti – stav, který vám vyšel skutečnou, nebo záměrnou chybou. Kdo z vás kdy pracoval s datovou analýzou a neodolal touze pohrát si se vstupními daty tak, aby vám vyšlo něco, za co vás šéf pochválí, dostanete přidáno, zachráníte svůj výzkum, nebo dokonce celý ústav, nemluvě o publikační a kongresové slávě?

Řada vašich kolegů sice bude protestovat, ale vaše práce z principu zaujme část politiků, kteří dobře chápou, že nejlépe se vládne vystrašeným, klamaným lidem. Z principu zaujmete i media, neboť špatné zprávy prodávají. Protesty vašich kolegů budou slábnout, neboť mnozí z nich vás budou oportunisticky následovat, vidouce vaši stoupající hvězdu. Granty se v tomhle oboru už dávno nerozdávají, abyste zpochybnili neexistenci hrozby, která se mezitím stihla stát byznysem pro mnohé.

Přečtěte si nyní stručný a nekompletní přehled vědeckých oznámení konců světa z per věhlasných autorit v prvotřídních médiích hlavního proudu. Ne, Greta není první a ani poslední. Slávu a důvěryhodnost např. Římského klubu nikdy neměla. Ani jeho zdroje a rádoby vědeckou základnu. Přesto historie odsoudila pseudovědecký blábol Meze růstu (tuším 1972), postavený na ve své době převratných postupech zpracování dat, jako další významný alarmistický omyl.

Co je zdánlivě neuvěřitelné, že přes snadno dohledatelný a jasně doložitelný řetěz lží, podvodů, úprav dat, omylů a záměrných manipulací s daty, modely i výstupy má klimatický alarmismus stale věrné posluchače. K tomi potřebujete několik předpokladů:

1) Vypnout kritické myšlení.

Přes tenhle firewall totiž neprojde většina pseudovědeckých poplašných zpráv z politických shrnutí závěrů jednotlivých klimatických panelů IPCC. Stačí už jen znát způsob hledání formulací závěrečné zprávy, abyste ji s odporem odložili. Aktivismus, finanční zájmy a politika vysoce dominují nad objektivitou a vědeckými postupy.

2) Přání otcem myšlenky.

Wishful thinking vytváří filtr dat, metod, analýz, závěrů, autorů a celých organizací. Přidejte do téhle plísně trochu cukru v podobě biliónů eur v klimatickém byznysu (granty, mezistátní panely, konference, účelové organizace, ústavy, burza s povolenkami, dotační programy na snižování emisí ad) a poroste, jako z vody. Můžete se mýlit kolikrát chcete, když máte dostatek financí a média ochotna slepě papouškovat vaše závěry, přestože jste se desetkrát mýlili, pravda se jen tiše krčí v rohu.

3) Spoléhejte na lenost a krátkou paměť

„Jé, ahoj, já jsem Dory“, opakuje modrá akvarijní rybička Dory z filmu Hledá se Nemo každých pár vteřin, po kterých jí paměť doslouží. Svět konzumentů médií se zřejmě skládá převážně z akvarijních rybiček. Jedno, že jste lhali předevčírem, chytili vás při lži včera a kecáte i dnes. Tvařte se dramaticky, odvolejte se na „konsensus vědců“ (nezapomeňte: je úplně jedno, že neexistuje, nikdo si to ověřovat nebude) a mluvte na místě, které dodá vašim slovům vážnost, ideálně OSN.

4) Nebraňte se, útočte

Zpochybňuje někdo vaše vstupní data, metodiku, nebo závěry? Nebraňte se, nepolemizujte, rovnou útočte. Obviňte ho z cynismu, nelásky k životnímu prostředí, zpochybněte namísto jeho argumentů jeho samotného. Vydírejte ho, zastrašujte, pište jeho sponzorům, šéfům, pořadatelům konferencí, všem jim vyhrožujte negativní publicitou a škodami. Exemplárně zadupejte kritiky do země a dejte si záležet na tom, aby to ostatní skeptici viděli.

Vítejte ve světě Klimatické změny, topících se ledních medvědů ze sci-fi Ala Gora, Nobelových cen pro usvědčené lháře a biliónů eur od daňových poplatníků, za které si koupíte tolik „nezvratných faktů“ a „konsensů 73 % vědců“, kolik jen unesete.

Reklama: