Stávkujte proti nesmyslnému financování škol

Sledujeme takovou tu klasickou školní polovičatou stávku. Učitelé jsou totiž slušní lidé a pod tlakem rodičovské veřejnosti nechtějí nepustit děti do školy. Tak se většinou stávkuje symbolicky nebo vůbec.

Poslanec Václav Klaus ve Sněmovně | repro: iROZHLAS (darmožroutská)

Mnohé učitele odrazuje organizátor – dvacet let stejní „oficiální“ odboráři, pupečně spojení s politickou stranou sociálně demokratickou. Skutečně, když jest ve funkci soc. dem. ministr školství, odbory nedělají nic. Když je ministr z jiné partaje – nastává „stávková pohotovost“. Roli lidových odborářů se sice v posledních letech snaží převzít nový subjekt Pedagogická komora, dělá spoustu užitečné práce, ale zatím ještě nedorostla.

Ti bystřejší učitelé se do stávky moc nehrnou, protože cítí její nesmyslnost. Neboť čísla, která sypou politici z rukávu – tedy, co odhlasovali, „prosadili“ a hrdě se tím v televizi chlubí – se s realitou na výplatní pásce moc nepotkávají. Realita bývá třeba i o polovinu nižší.

Ano, ve financování školství je neuvěřitelný bordel. Peníze nekončí v kapsách dobrých učitelů a dobrých ředitelů. Naopak se zavedl zcela nepřehledný způsob posílání státních peněz do škol. Takzvaná reforma financování. Udržují se poloprázdné střední školy. Plným základkám se ubírá.

Při prosazení „reformy“ uvádělo ministerstvo školství náklady zhruba 3 miliardy ročně navíc, pak mluvil ministr Plaga o téměř dvanácti (když jsem v Parlamentu bojoval o to, aby se „reforma“ zastavila).

Realita? Daňoví poplatníci pumpují každoročně do regionálního školství o skoro 50 miliard více než před třemi lety. O 50 procent víc! Školství přitom nepodává lepší výkon (tedy znalosti deváťáků), ani to po něm nikdo nechce. Mzdy vzrostly, ale o 50 procent ani náhodou. Většinou se nominálně něco přidalo, ředitelům ale nezbylo na osobní hodnocení, tak část mzdy šla zase dolů.

Neuvěřitelná byrokracie k tomu. „MŠMT předpokládá, že (v důsledku reformy) dojde v průběhu tří let k nárůstu počtu učitelů až o cca 10 %. To je 9300 učitelů. …“ (materiál vlády při předložení těchto změn).

Ale žádní noví učitelé k mání nejsou. Odborní učitelé, matikáři, chemikáři… Nejsou. A hlavně, proč peníze nedělit mezi ty, kteří drží české školství v chodu? Proč přibírat další – při stejném počtu dětí a spoustě poloprázdných škol? Podobná destrukce jako u plošné inkluze, kde jsou výdaje sedmkrát vyšší, než architekti inkluze uváděli.

Osobně je mi nejprotivnější představa, že mzda učitele závisí na jakémsi vyjednávání centrálního odboráře s ministrem. Proč probůh? Ve školství má existovat základní tarifní systém, aby měli učitelé jistotu výrazné části příjmu, ale jinak jde dílem o souboj ministra školství s ministrem financí (tady v posledních letech, viz výše, vyhrává MŠMT na celé čáře) a způsob – jak spravedlivě a transparentně dotečou peníze do jednotlivých škol.

Lepší způsob než podle počtu žáků neexistuje. Zbytek by už pak mělo být pregnantní hospodaření pana ředitele, aby při plné škole měl hromadu peněz na nadstandardní složky platu dobrým učitelům. A kdo je klíčovým zaměstnancem, ví ředitel školy z povahy věci lépe než ministr nebo odborář.

Takže stávkujte. Stávkujte proti rozvratu školství, proti nepřehlednému a nesmyslnému systému financování, který vám bere z kapes deset tisíc měsíčně. Každému z vás.