Vedení Královéhradeckého kraje chce znát důvody zpoždění výstavby dálnice D11

HRADEC KRÁLOVÉ | Ministr dopravy Vladimír Kremlík včera během kontrolního dne oznámil veřejnosti nový termín úplného dokončení dálnice D11, a to rok 2028. Dosud však ministerstvo uvádělo dřívější termíny. Důvody zdržení jsou podle vyjádření ministra dopravy administrativního rázu. Vedení kraj v reakci na to požádá ministra o schůzku.

Výstavba D11

„Jsme znepokojeni tím, že se takto zásadní informace dozvídáme z médií a neinformuje nás o nich sám pan ministr. Navíc ve chvíli, kdy je na návštěvě Královéhradeckého kraje a sděluje zde veřejnosti nové skutečnosti o dostavbě dálnice D11,“ říká hejtman Jiří Štěpán.

První náměstek pro dopravu Martin Červíček dodává: „Chceme znát přesné důvody prodloužení termínu dostavby dálnice D11 a také, kdo za to nese odpovědnost. Kde máme záruky, že se nové termíny nebudou znovu měnit?“

Prodloužení termínu dostavby se týká také obchvatu Jaroměře.

„Je nezbytné, aby Jaroměř byla napojena na dálnici současně se zprovozněním obchvatu města. Proto mě překvapila informace o tom, že obchvat bude zprovozněn o rok později než dálnice do Jaroměře,“ dodává náměstek Červíček.

Vedení kraje proto bude požadovat vysvětlení přímo po ministerstvu dopravy. „Společně s náměstkem pro dopravu se budeme chtít s ministrem dopravy setkat, aby nám na všechny tyto otázky dal odpověď,“ deklaruje hejtman Štěpán.

Stavba dálnice D11 běží na plné obrátky, bohužel ji ale zdržují úřední postupy

Královéhradecký kraj a některá média se v tomto týdnu zajímala o termín dokončení celé dálnice D11, která má spojit Hradec Králové s polskou hranicí v roce 2028, na místo původně avizovaného roku 2025. Jedná se o úseky Jaroměř-Trutnov a Trutnov-hranice s Polskem. K prodloužení dochází z důvodu úředních průtahů. Dva rozestavěné úseky D11, Hradec Králové-Smiřice a Smiřice-Jaroměř, ale běží podle plánu a otevřené budou v roce 2021 a 2022. S hejtmanem Královéhradeckého kraje Jiřím Štěpánem budeme o vzniklé situaci jednat a ŘSD dělá všechny kroky pro urychlení přípravy.

Proč ke zpoždění dokončení celé dálnice na státní hranici oproti původně avizovaným termínům došlo?

  •  Jako u jiných dálnic se i na stavbě D11 projevují nekonečně dlouhé procesy v rámci získání územního rozhodnutí. Byly napadeny výjimky z ochrany chráněných živočichů, o kterých rozhodoval až soud, což zapříčinilo skoro rok zdržení.
  •  O Územní rozhodnutí požádalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již v září 2018. Ale dosud není  územní rozhodnutí (ÚR) i přes různé urgence vydáno – jedno má být do konce listopadu, druhé bohužel až v pololetí roku 2020, což znamená přes 1,5 roku zpoždění. Pro zajímavost dodejme, že za půl roku stavební úřad řízení ani nezahájil.
  • ŘSD dělá všechny kroky ke zrychlení přípravy – paralelně se udělaly geotechnické průzkumy a projektuje se již dokumentace pro stavební povolení. Bez ÚR se ale bohužel nedají vykupovat/vyvlastňovat potřebné pozemky.

Poznámky ke stavbě:

  • Jedná se o 40 km dálnice s komplikovanou majetkoprávní přípravou a stavby jsou technologicky velmi náročné, neboť jsou na trase tunely a mosty.
  • Termíny jsou nastaveny realisticky a počítají i s problémy v rámci odvolání ke správním řízením. Harmonogram je nastaven oproti těm předchozím slibům realisticky.
  • Když nedojde ke komplikacím v majetkoprávní přípravě a ve správních rozhodnutích, půjde termín zkrátit. Bohužel aktuální zkušenosti, kdy vyřizování jen odvolání k ÚR trvá na úřadech déle než rok a více – viz např. dálnice D52, jdou proti snaze o urychlování

Již brzy se vláda bude zabývat tolik potřebným zákonem o urychlování budování dopravní infrastruktury, tak věříme, že se věci začnou posouvat správným směrem a budeme směřovat ke zrychlení výstavby nejen dálnic, ale i silnic I. třídy.

Reklama: