Vlaky na vodík a Štramberský expres, který přímo spojí Ostravu se Štramberkem. To je budoucnost železnice na Ostravsku

OSTRAVA | Moravskoslezský kraj rozjíždí projekt Příští stanice. S Českými drahami a společností KODIS dělá na tom, aby jízda vlakem byla rychlejší, komfortnější a „chytřejší“. Startuje Štramberským expresem, který přímo spojí Ostravu se Štramberkem. Cestující nebudou muset složitě přestupovat jako doposud, vozit je na této trase budou modernější vlaky.

Štramberský expres jede o 13 minut rychleji

Moderní vlaky, pohodlné a rychlé cestování do práce i na výlety, elektrizovaná železnice v regionu. Na tom pracuji Moravskoslezský kraj, České dráhy, které do roku 2025 zajišťují v kraji regionální železniční dopravu, a společnost KODIS.

„Železniční doprava našeho kraje má do budoucna představovat špičku v komfortu, rychlosti a lokální dostupnosti. Cílem je co nejlépe propojit obyvatele velkých měst i s tou nejvzdálenější vesnicí. Cestující by se měl co nejrychleji a pohodlněji dostat kamkoliv, aniž by předtím musel složitě dohledávat spoje nebo kupovat několik různých jízdenek. Zavázali jsme se, že nezrušíme žádnou trať, naopak tam, kde to technický stav umožňuje, podporujeme snahy oživit tratě. Železnici u nás čeká zásadní změna s plánovanou výstavbou vysokorychlostních tratí, které mají spojit Ostravu s Brnem už za 8 let a zásadně zkrátit dnešní jízdní doby. Uvolnění hlavního koridoru pak umožní daleko více rozvíjet regionální osobní dopravu a samozřejmě přesunout nákladní dopravu z cest na koleje,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Dodal, že smlouva o zajištění regionální železniční dopravy do roku 2025, kterou na jaře Moravskoslezský kraj podepsal s Českými drahami, umožní národnímu dopravci snadněji sáhnout na evropské peníze, za které může nakoupit nové vlakové soupravy, modernizovat vozový park, zvýšit komfort cestování na železnici, rozvíjet „chytré“ služby, zrychlit a ekologizovat provoz. Projekt Příští stanice má v průběhu následujících let tyto změny cestujícím představit.

„Jsme rádi, že se můžeme aktivně zapojit do projektu Příští stanice, který Moravskoslezský kraj v oblasti rozvoje drážní dopravy připravil. České dráhy představují lídra v oblasti modernizace železniční dopravy v České republice. Při výběru nových souprav uplatňujeme nejnovější trendy, jako je například bezbariérovost nebo snadné používání moderní komunikační techniky na cestách díky Wi-Fi a elektrickým zásuvkám pro dobíjení mobilních telefonů, tabletů nebo notebooků. Zavádíme a rozvíjíme také moderní komunikační a odbavovací prvky, jako je například aplikace Můj vlak,“ upozornil Jiří Ješeta, ředitel odboru regionální dopravy Českých drah.

Na Příští stanici spolupracuje také Koordinátor ODIS. Zajistí, aby měli cestující k dispozici maximálně přehlednou dopravu integrovanou do jednoho systému. „K tomu dobře již několik let slouží naše dopravní karta ODISka platná u všech dopravců v rámci krajského integrovaného dopravního systému ODIS. V příštím roce si dále budou cestující v rámci kraje moci zakoupit jednotlivou jízdenku přes mobilní aplikaci MůjODIS až do cíle své cesty. Jízdenka se zobrazí prostřednictvím QR kódu na displeji v mobilu“ řekl Aleš Stejskal, jednatel společnosti Koordinátor ODIS.  Díky jednotnému informačnímu systému si cestující časem nebudou muset lámat hlavu s jízdním řádem, sjednocena budou také hlášení a dopravní symboly.

V příštím roce ujedou regionální vlaky Českých drah, kterými se lidé dostanou do zaměstnání, za rodinou, k lékaři nebo třeba jen na výlet, celkem 7,2 milionu kilometrů. Zastupitelstvo kraje bude na rok 2020 na regionální železniční dopravu schvalovat rozpočet ve výši 1,043 miliardy korun.

Velký důraz klade Příští stanice na ekologii a moderní technologie. Na části tras plánuje soupravy poháněné vodíkem, u zbytku pak kompletní elektrifikaci do roku 2030.

Investice do projektu by se měly maximálně vrátit do Moravskoslezského kraje. Výrobu nových vlaků typu push-pull zajišťuje Škoda Transportation se sídlem v Ostravě. Ta navíc sama využívá lokální produkty, například instalovaná sedadla původem z Fryčovic.

Přímé vlaky z Ostravy do Štramberku

Cestující se dostanou z ostravského hlavního nádraží do Štramberku za méně než 50 minut a bez přesedání ve Studénce. V některých případech tak lidem ušetří i více než půl hodiny času. Na nové lince přes Příbor a Kopřivnici zavádíme celkem 4 páry vlaků, které budou pohodlně navazovat na další spoje:

  • U vlaků z Ostravy je zabezpečena návaznost ze Štramberku směr Veřovice
  • U nového spoje 1641 (odj. ze Štramberku 5:56) je ve Studénce v pracovní dny a sobotu zajištěn návazný spoj do Prahy na Ex 548
  • U spoje Ex 549 z Prahy je zajištěn přípoj v pracovní dny a v neděli do Štramberku (odj. ze Studénky 21:42)

Nové spěšné vlaky budou provozovány modernizovanými motorovými soupravami 842 + Bdtn757.

Nové dvoupodlažní soupravy typu push-pull

Jde o první vlaky tohoto typu na území České republiky. Soupravy push-pull disponují řídícím vozem a na opačné straně soupravy lokomotivou. Díky tomu mohou v cílové stanici rychle změnit směr jízdy bez dlouhého přesunu lokomotiv. Tím ušetří čas nejen na vlastní trase, ale i mnoha dalším následným spojům. Zároveň svým pohodlím plně splňují evropský standard dopravy – jde o stejnou koncepci, kterou používají Deutsche Bahn.

Cestujícím přinesou například:

  • Klimatizaci
  • Bezbariérový nástup a bezbariérové sociální zařízení
  • Wi-Fi
  • Elektrické zásuvky
  • Místa pro dětské kočárky a sklopný přebalovací pult pro cestující s kojenci
  • Velký počet míst pro jízdní kola a speciální držáky na lyže
  • Vysoký stupeň bezpečnosti cestování např. díky tlačítky ovládaným nástupním dveřím, které jsou blokovány proti otevření již před rozjezdem vlaku
  • Moderní audiovizuální informační systém s využitím LCD monitorů a vlakového rozhlasu
  • Prodejní terminály jízdenek ODIS

Zkušební provoz moderního vlaku bude probíhat od podzimu 2020, další rok pak spustí běžný provoz celkem 5 souprav.

Modernizované vozy 810

Modernizace 14 motorových a 10 přívěsných vozů v současné době probíhá ve společnosti DPOV (Dílny pro opravy vozidel) ve Veselí nad Moravou. Vozy nasadí České dráhy na méně frekventované tratě v regionu, kde tyto vozy kapacitně dostačují a současně díky modernizaci nabídnou výrazně vyšší komfort cestování. Klasické vozy 810 se dočkají značného vylepšení zejména z hlediska komfortu cestujících, například:

  • Nové sedačky s novou roztečí
  • Klimatizace
  • Wi-Fi
  • Polospouštěcí okna
  • Zásuvky 230 V
  • Informační systém
  • Výkonnější motor
  • GPS

Část modernizovaných vozů bude v ostrém provozu už příští rok na tratích

  • Studénka – Veřovice
  • Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou
  • Od roku 2021 Opava – Bruntál – Rýmařov

Vodíkové soupravy – doprava budoucnosti

Vlakem na vodík by se podle optimistických odhadů mohl první cestující svézt už v roce 2025. Moravskoslezský kraj by se tak mohl stát průkopníkem v masovém zavádění vodíku do dopravy.

„Vodík pro naše vlaky navíc můžeme vyrábět v místních koksovnách, čímž podpoříme místní průmysl. Jak někdy v nadsázce říkám, Ostrava může být takové vodíkové srdce republiky,“ dodal náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Reklama: