Dotazník pro Michala Voráčka: Informační válka

Přinášíme Vám další díl Dotazníku, který je publicistickým projektem Alexandra Vojty a Studia Kolektif. Dnes na otázky režiséra Vojty odpovídal „památník“ české novodobé žurnalistiky, který stal vždy u zajímavých projektů, které byly v české žurnalistice milníkem.

© 2015 | Studio Kolektif | Dotazník | Na celou obrazovku

„Michala Voráčka znám podobně, jako některé jiné vydavatele a provozovatele českých médií. Chybí mi potřeba vzdávat mu pocty a poklony a snad i proto si tykáme,“ píše o dnešním hostovi Dotazníku autor.



„Abych se o něm něco dozvěděl, musel jsem trochu googlovat a zjistil jsem, že – cituji: Je považován za jednoho z mužů, kteří klíčovým způsobem ovlivnili současný mediální trh v České a Slovenské republice,“konec citace [zdroj]. Asi to tak je, nic o tom nevím, žádný trh jsem s ním nezakládal.

Debatní klub: Nezávislost – nestrannost médií s Michalem Voráčkem a Radkem Veličkou

Alexandr Vojta pokračuje v popisu dnešního dílu Dotazníku: „V každém případě mi přijde jako zajímavý chlap, který toho v médiích hodně zažil a hodně toho ví. Poslechněte si tento Dotazník pro Michala Voráčka a udělejte si sami představu, jak se dívá na mediální scénu a téma Informační válka.“

Index:

  • 00:13 Pojem „Informační válka“
  • 01:38 Připouštějí si nebo lépe řečeno, vědí lidé uvnitř a vně médií, že jsou součástí informační války, ať jako její tvůrci nebo ti, na něž dopadá ničivý účinek?
  • 04:45 Čitelnost médií s ohledem na jejich politickou – ideovou platformu
  • 08:31 Je český divák schopen rozpoznat z jakého důvodu mu něco sděluje nějaké médium?
  • 10:15 Novináři nezprostředkovávají informace
  • 12:21 Divák konzumuje běžné zpravodajství a je otázka nakolik přemýšlí o relevantnosti poskytovaných informací
  • 18:39 Novinařina je nástroj marketingu nutícího diváka přijmout nabízenou „skutečnost“ nebo obchod?
  • 22:52 Jaká má být odpovědnost pracovníků médií
  • 25:02 Cenzura a autocenzura
  • 27:38 Manipulaci a lži ve zpravodajství a publicistice, jako výsledek lidského selhání, omylu a chyby nebo jde o záměr profesionálních výrobců mediální „pravdy“?
  • 30:07 Koexistence médií a diváků je v míře důvěry diváků v média, v novináře, v poctivost jejich práce, v upřímnost jejich záměrů
  • 34:41 Extistencí předvyrobených zpráv, které mají vytvořit v divácích zdání autenticity je prokázané například v případě události kolem 11. září v New Yorku
  • 37:57 Na novináře mají vliv a někdy naprosto zásadní, lidé mimo média, kteří prosazují skrze pracovníky médií nejrůznější agendu
  • 40:45 Co má novinář dělat, aby mohl zůstat novinářem
  • 01:03:14 Informace může být zbraň. Například vznikl seznam proruských webů…
  • 01:15:38 Seznam proruských webů se použil k vytváření konkrétního tlaku na politickou reprezentaci s cílem podpořit tvrzení některých významných osob z české politické scény, že je v České republice válka.
  • 01:21:07 Co budeš dělat, pokud vejde v platnost zákon omezující svobodu slova?